Der er mange fordele ved at være medlem i et fitnesscenter. En af de fordele er bl.a., at der er rigtig gode muligheder for at forbedre sin styrke, kondition og udholdenhed. Det er der naturligvis også, hvis du træner derhjemme, men der er bare flere fordele, når man vælger et center. Bare læs med herunder.

På et løbebånd er det f.eks. nemt at følge med i, hvor hurtigt man løber, med hvilken hældning man løber, og hvor lang tid man har løbet. Det samme gælder, hvis man styrketræner på nogle af de mange maskiner, et fitnesscenter har til rådighed. Har er der altid mulighed for at indstille maskinen til forskellige kilo, så man kan træne med forskellige intensiteter. På den måde kan man også nemt følge med i udviklingen af ens træning fra gang til gang. Gjorde man det derhjemme, så ville det nemlig også kræve, at man havde udstyr til rådighed, så man kan øge sværheden at træningen løbende. På den måde kan man nemlig få mest ud af sin træning. 

Det samme gælder egentlig også, når man går til holdtræning i fitness. Her har man ofte helt samme mulighed for at øge den vægt, man træner med – i hvert fald hvis man træner på et styrketræningshold i Fitness World. Desuden findes der også forskellige hold, der har forskellige sværhedsgrader – bl.a. ud fra ens styrke og kondition. Her er spinning f.eks. et rigtig godt hold at komme på, hvis det er konditionen, som skal have et ekstra boost. Og så gør det ofte også noget, når man træner med en instruktør og et helt hold, som alle er med til at holde niveauet højt, så man kan yde sit bedste hver gang, man træner. Der er derfor gode muligheder for at optimere og forbedre sin træning, når man træner i fitness.